اگر شما هم از علاقه مندان به پرندگان هستید و یا از پرندگان زینتی نگهداری و مراقبت می کنید، تغذیه پرندگان زینتی دغدغه ای همیشگی برای شماست. البته نیاز به یادآوری است که جای پرنده در قفس نیست ، اما بنا به دغدغه ی تغذیه پرندگان زینتی که در جامعه ایجاد شده است، بر آن شدیم که در مورد موضوع مهم تری از این دست با شما سخن بگوییم. ضمن اینکه لازم است به خاطر داشته باشیم که چگونه زباله های ما زندگی پرندگان را به خطر می اندازد . پیش تر راجع به فیدر وسیله ای برای تغذیه پرندگان در فصل سرما است، صحبت کرده ایم. در این مقاله قصد داریم نکاتی در راستای کمک به تغذیه پرندگان در فصول سرد را با شما در میان بگذاریم چرا که می تواند دغدغه ای مهم تر از تغذیه پرندگان زینتی ، برای علاقه مندان پرندگان در طبیعت، است. پس با ما همراه باشید.

تغذیه پرندگان شهر در فصل سرما

با شروع فصل سرما یکی از جذاب‌ترین کارهایی که می‌توان برای پرندگان شهری انجــــام داد کمک به تغذیـــــه کردن آنهاست. با اطلاعات خردی که در‌ادامه در اختیارتان قرار می‌دهیم می‌توانید به‌سادگی فیدر خانگی خود را آماده کنید و پذیرای پرندگان اطراف منزل یا باغ خود‌باشید.

اصول تغذیه پرندگان

یاد بگیرید که چگونه به راحتی٬ پری شاهرخ‌ها و دیگر پرندگان را با استفاده از دانه پرتقال٬ پیه و دیگر چیزها به‌سمت خود جذب کنید.

خوراک دهنده‌ها

سه نوع فیدر ابتدایی، طی سالیان قابلیت خود را ثابت کرده اند:

فیدر قیفی شکل٬ شامل دو ضلع شیشه ای درون قاب چوبی یا فلزی با در متحرک جهت پر کردن فیدر است. دانه‌ها از زیر شیشه روی سکویی می‌ریزد که برای نشستن پرنده‌ گرسنه روی آن تعبیه شده است. فیدرهای قیفی شکل به طور معمول بالای تیرکی فلزی یا چوبی نصب می‌شوند.
فیدر سکویی بسیار ساده است. آنها را می‌توانید با‌صفحه های ساده در ابعاد مختلف بسازید و یک سقف برای خشک نگه داشتن دانه ها برای آنها تعبیه کنید.
فیدر لوله ای به شکل‌های مختلفی ساخته می‌شود، اما مدل پایه شامل یک سیلندر پلاستیکی روشن با چند ردیف دریچه کوچک برای توزیع دانه است. انواع گران تر دارای پورت‌های فلزی برای بازداشتن سنجاب‌ها هستند.

پورت تغذیه می‌تواند طبق اندازه دانه ها بزرگ‌تر یا کوچک‌تر باشد.ساده ترین و‌بهترین راه جلب پرندگان به حیاطتان استفاده از تخمه آفتابگردان است که دو نوع اصلی دارد: راه راه و سیاه. نوع راه راه کمی بزرگ‌تر است و راحت توسط پرندگان بزرگ‌تر مثل زاغی‌ها حمل می شود. نوع کوچک‌تر سیاه برای پرندگان کوچک‌تر مناسب است.

دانه های مهم دیگر برای پرندگان ارزن (قرمز و سفید)، دانه گلرنگ، میلو، و ذرت است که به طور عمومی به صورت مخلوط با تخم آفتابگردان فروخته می‌شوند. این دانه ها باید بیشترین مقدار را در ترکیب داشته باشند تا بتوانند بیشترین نفع را به پرندگان برسانند.

ارزن و میلو به راحتی توسط پرندگان زمین چرا مانند کبوترها و گنجشک‌ها خورده می‌شوند در حالی که ذرت مورد علاقه زاغی ها، کبوترها، بلدرچین و قرقاول است. غذاهای دیگری که به تازگی مورد توجه قرار گرفته اند پرتقال٬ ژله٬ کره بادام زمینی و میل‌وورم‌هاست. سهره ها و حتی دارکوب ها علاقه خاصی به پرتقال دارند. یک پرتقال را نصف کنید و به میخ یا گیره ای که به درخت زده اید بیاویزید.