قرقی پرنده

معرفی گونه‌ی قرقی

قرقی پرنده شکاری است کوچک جثه که آناتومی بدن این پرنده برای زندگی در مناطق جنگلی و علفزار طراحی شده است. دم بلند و بالهای گرد و کوتاه و جثه‌ی کوچک امکان مانور و عبور از بین شاخ و برگهای انبوه جنگل را فراهم کرده است. چنانچه علاقه مند به شناخت گونه های دیگر پرندگان باشید می توانید سایر مطالب، وبسایت آوای بوم ، همچون بال لاکی ، هما ، ماهی خورک ، درنای طناز ، کمرکولی ، قمری و درنای خاکستری را مطالعه نمایید و به آگاهی خود بیفزایید. اما اکنون با قرقی پرنده شکاری بیشتر آشنا شوید.

قلمرو

جنگل و باغ و علفزار از محیط های ایده آل برای این پرنده به حساب می آیند. قرقی معمولا در حین پرواز و با شیرجه زدن، شکار خود را غافلگیر کرده و با سرعت به سمت آن حمله میکند و امکان فرار را از طعمه می‌گیرد پاهای بلند و باریک و پنجه‌های تیز کمک فراوانی در این زمینه به وی کرده است. پرنده‌ی ماده همچون اکثر پرندگان شکاری جثه ی بزرگتری نسبت به جنس نر دارد. تفاوت جنس نر و ماده در جثه‌ی بزرگ تر ماده، و سینه ی رنگی تر نر و تیره تر ماده است. این پرنده معمولا در مناطق معتدل دیده می‌شود و در نواحی سردسیر زمستان ها به سمت مناطق گرمسیر مهاجرت می‌کند.

مهاجرت

با رسیدن فصل پاییز این پرنده به ایران می آید و تا پایان فصل سرما امکان مشاهده اش در بیشتر نقاط کشور وجود دارد. جمعیت اندکی از این پرند احتمالا در شمال ایران زادآوری نیز دارد. .مسیر مهاجرتی آنها از قسمت های شمالی روسیه، سیبری، شرق اروپا و قفقاز به سمت اروپای جنوبی، آسیای جنوبی و گاها آفریقا می باشد. قرقی ها معمولا تنها اقدام به مهاجرت میکنند و به ندرت بصورت دسته ای دیده میشوند.

رژیم غذایی

رژیم غذایی این پرنده معمولا شامل پرندگان کوچک جثه می باشد و تاکنون120 گونه پرنده در رژیم غذایی آنها ثبت شده است که این تنوع، پرندگانی چون چرخ ریسک سرآبی تا کبوتر جنگلی را شامل میشود. پرنده ماده حتی ممکن است پرندگانی چون کبک و قرقاول را بتواند شکار کند. 17 گونه پستاندار هم در رژیم غذایی آنها دیده شده است، ازجمله خرگوش خفاش و موشها.

لانه سازی و جفت گیری

قرقی ها معمولا بصورت غیراجتماعی زندگی می‌کنند و فقط زمان جفت گیری گرد هم می آیند. معمولا پرنده ی ماده عملیات لانه سازی را انجام می دهد و لانه ی خود را در بالای درختان و گاها در لبه ی پرتگاه ها می سازد.پ رنده ی ماده بطور میانگین بین 3تا6 تخم میگذارد و حدودا 35 تا 45 روز روی تخم ها میخوابد. جوجه ی قرقی ها همچون جوجه ی سایر پرندگان شکاری بدون دفاع و فاقد توانایی تغذیه است و والدین به مدت 4یا5 هفته آنها را تغذیه می کنند و پس از این مدت آنها قادر به ترک لانه هستند.

با توجه به علاقه ی قرقی پرنده شکاری ماده به شکار کبوتر، بسیاری از افرادی که اقدام به نگه داری کبوتر و پرورش آن ها میکنند، متاسفانه با دیدن قرقی اقدام به شکار و از بین بردن این پرنده ی کم نظیر و مهم میکنند. آوای بوم از همه‌ی هم میهنان عزیز تقاضا دارد در صورت مشاهده ی چنین موضوعی، مراتب را به ما در آوای بوم گزارش دهند. آوای بوم آمادگی دارد در این زمینه به کبوتر داران عزیز جهت جایگزین کردن روش های انسانی و مناسب تر مشاوره دهد.

2 پاسخ
  1. جلال
    جلال گفته:

    همیشه جانب کبوتر را میگیرم و چه گربه یا قرقی به کبوتر حمله کند ان را می زنم کبوترها در خطر کاهش جمعیتشان هست چون همه ان را شکار می کنند ولی قرقی بجز مرگ هیچ جانوری شکارش نمی کند…

    پاسخ
    • فاطمه
      فاطمه گفته:

      انسان نباید. در. طبیعت دخالت کند، جانورانِ شکاری در. خطر. انقراض هستن، لطفا اطلاعات خود را افزایش دهید و. به چرخه طبیعت صدمه نزنید، متاسفانه ما انسانها کمر به نابودیِ طبیعت بستیم و درواقع به آیندگان ظلم میکنیم، آنها هرگز. ما رانخواهند. بخشید

      پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *