بادخورک معمولی

سیزده حقیقت جالب که باید در مورد بادخورک ها بدانید!

بادخورک کوهی یکی از انواع خانواده بادخورکیان است. در مطالب پیشین به چرایی مهاجرت پرندگان ، لانه سازی پرندگان و اینکه چرا به تماشای پرندگان می رویم پرداختیم. در این مطلب قصد داریم سیزده حقیقت شگفت انگیز در مورد بادخورک ها را با شما در میان بگذاریم.

1.  بادخورک ها همیشه در حال پروازند! بله درست خواندید. بادخورک ها تقریبا تمام اعمال حیاتی خود را در حال پرواز انجام میدهند و تنها زمان لانه سازی و زادآوری است که در ساعت هایی از روز از پرواز خودداری کرده و در لانه مینشینند. هیچ پرنده دیگری به اندازه بادخورک ها در حال پرواز نیست. گاها یک بادخورک بیش از 10 ماه را بدون لحظه ای نشستن، در حال پرواز است.

2.  بادخورک ها قادرند در حال پرواز نیز بخوابند! در این سیستم خواب، به نوبت یک نیمکره مغر بیدار و نیمکره دیگر خواب است. در این حالت حواس و حرکات پرنده متفاوت از حالت بیداری کامل است. حتی در بسیاری از مواقع جفت گیری بادخورک ها نیز در حال پرواز صورت میگیرد.

3.  بادخورک ها منقاری بسیار کوچک و دهانی بزرگ دارند که در حین پرواز، دهان خود را باز کرده و حشرات در حال پرواز را میخورند! بادخورک ها برای نوشیدن آب نزدیک به سطح آب پرواز کرده و در همان حالت پرواز دهان خود را باز کرده و آب مینوشند.

4.  خانواده بادخورکیان (Apodidea) سریع ترین میانگین پرواز را در میان دیگر خانواده های پرندگان دارند. گرچه شاهین با رکورد 389 کیلومتر بر ساعت، سریع ترین پرنده کره زمین شناخته شده است اما این سرعت تنها در زمان شیرجه به سمت شکار بوده و نه میانگین سرعت پرواز پرنده.

5.  رنگ های پرندگان این خانواده بسیار وابسته به منطقه ای است که در آن زندگی میکنند. در میان گونه های مختلف این خانواده، گونه هایی که در مناطق خشک تر زندگی میکنند رنگ های کمرنگ تر و روشن تری داشته و گونه هایی که در مناطق مرطوب تر و نزدیک به آب زندگی میکنند رنگ های تیره تری دارند. همچنین گونه هایی که در مناطق سردسیر زندگی میکنند جثه بزرگ تری نسبت به گونه هایی دارند که در مناطق گرمسیر زندگی میکنند.

6.  مهاجرت برخی از گونه های بادخورک بسیار طولانی است. به طور مثال حلقه گذاری ها در اروپا نشان داد بادخورک های این قاره هر سال مسیری به طول بیش از 9500 کیلومتر را تا شاخ آفریقا طی میکنند.

7.  هر 4 انگشت پای بادخورک ها رو به جلو است. دلیل اینگونه قرار گیری انگشتان پا این است که بادخورک ها تقریبا تنها استفاده ای که از پاهای خود دارند، آویزان شدن است!

8.  بال های بادخورک ها به نسبت جثه آن ها بسیار کشیده و بلند هستند. دلیل این موضوع قدرت پرواز بیشتر، خستگی کمتر در حین پرواز و افزایش سرعت پرواز است. البته این بال ها باعث شده بادخورک ها نتوانند با سرعت بسیار کم پرواز کنند و یا با قدرت مانور دهند.

9.  وزن یک بادخورک معمولی از وزن یک تخم مرغ شانسی هم کمتر است! وزن این پرنده بین 30 تا 40 گرم بیشتر نیست.

10.  پرندگان این خانواده به نسبت جثه عمر به نسب طولانی دارند. میانگین عمر این پرندگان در طبیعت معمولا بیش از 5 سال است. یک بادخورک که در دانشگاه آکسفورد حلقه گذاری شده بود، بیش از 18 سال عمر کرد. این پرنده بیش از 6 ملیون کیلومتر را در طول زندگی خود پرواز کرد که اندازه 8 بار تا ماه رفتن و برگشتن است!

11.  چشم های بادخورک ها نسبت به دیگر پرندگان به نسبت بیشتر فرو رفته در جمجه بوده و جلوی آن موی پر هایی وجود دارند که مانند یک عینک آفتابی تابش نور آفتاب به چشم را کاهش میدهند.

12.  یک بادخورک سالم و بالغ معمولا در صورتی که به زمین بیفتد میتواند به سختی بسیار دوباره پرواز کند. اما پرندگان جوان تر و یا پرندگانی که ضعیف شده باشند معمولا دیگر قادر به پرواز نیستند.

13.  بادخورک ها برای ساخت لانه نیاز به جمع آوری مواد لازم دارند و چون نمیتوانند جایی بنشینند، باید در حال پرواز این مواد را به دهان گرفته و با خود حمل کند. این موضوع محدودیتی قابل توجه برای آن ها محسوب میشود. تا جایی که دیده شده به ناچار از حشرات در حال پرواز نیز به عنوان مواد ساخت لانه استفاده میکنند!

2 پاسخ
  1. Elsa
    Elsa گفته:

    سلام وقت بخیر
    من دیروز یک جوجه پرنده بادخورک پیدا کردم ، بهش کرم های بسته بندی شده میدیم اما خیلی سخت میخوره غذا ،اصلا هم نه توی جعبه میمونه نه توی قفس ،علاوه بر اون یک سری حشرات خیلی ریز قهوه دائم بین پر و بالش هستند، آب و سرکه بهش اسپری کردیم اما بی فایدس حشرات نمی‌میرند چون خودم عروس هلندی دارم براشون خطر نداره؟ اون حشرات و چطور از بین ببرم؟

    پاسخ
    • ادمین
      ادمین گفته:

      سلام و وقت بخیر
      وجود اون حشرات در بدن بادخورک کاملا طبیعی است. نیازی به از بین بردن آن نیست

      پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *