باغ پرندگان اصفهان

آیا وضعیت باغ پرندگان اصفهان شفاف میشود؟ گزارش جلسه ی مشترک آوای بوم و این مجموعه

باغ پرندگان اصفهان بیش از ۲۵ سال است که در شهر اصفهان فعالیت دارد. عدم شفافیت کامل این مجموعه در طول سالیان گذشته اعتراض فعالان عرصه ی حیات وحش را در پی داشته است. انجمن پرنده شناسان آوای بوم به عنوان انجمنی تخصصی و فعال در زمینه ی حفاظت پرندگان در کشور، همواره در طول مدت زمان فعالیت خود خواستار انجام تغییراتی در نحوه ی عملکرد و مدیریت باغ پرندگان اصفهان بوده است. مهم ترین اعتراض انجمن آوای بوم به فعالیت مجموعه ی باغ پرندگان در ارتباط با شفاف نبودن وضعیت ورود پرندگان به این محل است و عدم پاسخگویی باغ پرندگان در این ارتباط که چگونه برخی از کمیاب ترین پرندگان کشور که صید، خرید و فروش آن ها صراحتا ممنوعیت قانونی دارند، سر از باغ پرندگان اصفهان در می آورند؟ با توجه به اینکه در کشور خرید و فروش حیات وحش و قاچاق گونه های کمیاب از معضلات محیط زیست محسوب میگردد، رسیدگی به این موضوع اهمیت فراوان داشته و دارد.

اعتراض رسمی انجمن آوای بوم به شهرداری محترم اصفهان

در نهایت ایمان ابراهیمی، نماینده ی انجمن آوای بوم در جلسه ای با حضور شهردار محترم اصفهان، خواسته ی جدی این سازمان مردم نهاد را بهبود وضعیت شفافیت باغ پرندگان و رسیدگی به تخلفات این مجموعه اعلام کرد. در این جلسه دکتر نوروزی، شهردار اصفهان، پس از شنیدن شرح اعتراضات دستور پیگیری این موضوع را صادر نمود.

پیروی این جلسه، آوای بوم در قالب یک نامه در تاریخ ۱۳ مرداد ماه ۹۸، مشروح قوانینی که مجموعه ی باغ پرندگان به آن ها عمل نمیکند را نگاشته و به شهرداری اصفهان تقدیم نمود. پیروی جلسه و نامه ی مذکور، مشاور جناب آقای دکتر شاهی مشاور محترم شفافیت شهردار اصفهان موضوع را به صورت جدی پیگری نمود.

برگزاری جلسه ی مشترک آوای بوم و باغ پرندگان اصفهان

در نهایت در تاریخ ۶ مهر ۹۸، جلسه ای در محل باغ پرندگان اصفهان با حضور نمایندگان انجمن آوای بوم، مشاور محترم شفافیت شهردار اصفهان و مدیریت و مسئولین باغ پرندگان برگزار گردید. در این جلسه ابتدا مدیریت باغ پرندگان اصفهان توضیحی را در ارتباط با موفقیت های این مجموعه از دیدگاه خود مجموعه عنوان داشت. در ادامه دکتر شاهی از جدیت شهرداری در موضوع ارتقا شفافیت در مدیریت شهری سخن گفت و پس از آن نمایندگان انجمن آوای بوم به بیان موضوعات مورد اعتراض پرداختند.

در این جلسه انجمن آوای بوم صراحتا خواست جدی خود را شفافیت مجموعه ی باغ پرندگان دانست و با یادآوری بند ۹ ماده ی ۳ آیین نامه ی مراکز نگهداری حیات وحش، از باغ پرندگان خواست هرچه سریع تر نسبت به حلقه گذاری تمامی پرندگان، ایجاد پرونده برای هر پرنده و سپس ایجاد سامانه اینترنتی مجهز و مناسبی جهت استعلام وضعیت هر پرنده اقدام نماید. این بند آیین نامه تمامی مراکز نگهداری حیات وحش را ملزم به ایجاد پرونده ی بهداشتی برای هر گونه، حلقه گذاری و یا گذاشتن تراشه ی الکترونیکی در بدن تمام پرندگان کرده و فعالیت این مراکز را منوط به تحقق این موضوع میداند. این در حالی است که مجموعه ی باغ پرندگان اصفهان در مدت بیش از ۲۵ سال فعالیت خود همچنان این قانون را اجرا ننموده و در قبال آن توضیحی ارائه نداده است.

این خواست انجمن به طور جدی مورد قبول و تاکید مشاور محترم شهردار قرار گرفت و مسئولین باغ پرندگان نیز ضمن پذیرش این ایراد، در جهت رفع آن قول همکاری دادند.