جغد

جغد ها و پاسخ ۱۱ سوال همیشگی در مورد آن ها!

جغد به  انگلیسی : Owls از شگفت انگیز ترین موجودات کره ی زمین هستند. طبیعی است که دوست داریم بیشتر در مورد آن ها بدانیم و بهتر جغد های ایران را بشناسیم. این مطلب پاسخی است به رایج ترین سوالات مردم، کودکان و نوجوانان در مورد جغد های ایران. با کمی صرف وقت و مشاهده ی مطالب دیگر سایت آوای بوم، بیشتر و بهتر پرندگان ایران را بشناسید و حتما با پرنده نگری آشنا شوید. می توانید مقالاتی با موضوعات مختلف چون لانه چرخ ریسک پشت بلوطی ، معرفی قرقی ، در باغ وحش ها چه می گذرد ، عکاسی از پرندگان ، تهدید جاده ها برای پرندگان ، سرنوشت پرندگان آسیب دیده و بسیاری دیگر از مطالب مفید و متنوع را مطالعه نمایید.

۱. در ایران چند گونه جغد زندگی میکند ؟

در ایران ۱۲ گونه جغد زندگی میکند. کوچکترین جغد ایران مرغ حق است که کمتر از ۲۰ سانتی متر طول دارد (گنجشک ۱۴ سانتی متر

است) و بزرگ ترین جغد ایران شاهبوف است که بیش از ۸۰ سانتی متر طول دارد. وزن جغد و اندازه ی هر جغد بسته به گونه ی آن بسیار متفاوت است.

۲. آیا جغد شوم است ؟

خیر! شوم بودن جغد ها باوری غلط است که به واسطه ی خرابه نشینی این پرنده به وجود آمده است. بسیاری از گونه های جغد، در خرابه های خالی از سکنه زندگی میکنند. دلیل این کار آن ها این است که این محل ها امن است، آن ها را از سرما و گرما حفظ میکند و منبع مناسبی برای تغذیه از جونده ها و حشرات را ایجاد میکند. در واقع مردم به اشتباه گمان میکرده اند که وقتی جغد در جایی لانه میکند، آن جا خرابه میشود ولی در واقع زمانی که جایی خرابه میشود، جغد در آن لانه میکند.

۳. غذای جغد چیست؟

جغد ها گوشتخوار هستند. گونه های کوچکتر جغد معمولا بیشتر از حشرات تغذیه میکنند و جغد های بزرگ جثه تر از جوندگان، خزندگان و حتی برخی از پرندگان. جغد ها لاشه خواری نمیکنند و خود شکار میکنند. عمدتا غذای خود را پس از شکار تکه تکه نمیکنند و طعمه ی خود را به طور کامل میبلعند.

۴. چرا جغد ها در شب فعال و بیدارند؟

جغد ها دارای چشمانی بسیار قوی و شنوایی فوق العاده هستند. حواس قوی به آن ها این قدرت را میدهد که در شب به راحتی ببینند و بشنوند. بنابراین آن ها اغلب در شب شکار میکنند، زمانی که دیگر حیوانات شکاری در حال استراحت هستند. البته برخی از جغد ها روز ها هم فعالیت دارند.

۵. جغد نماد چیست؟

در اغلب فرهنگ ها به جغد توجه بسیار شده است و آن را نماد چیزی دانسته اند. به نظر میرسد در ایران باستان این پرنده نماد دانایی بوده است. در فرهنگ آفریقای مرکزی از جمله در میان مردم کنیا، این پرنده به عنوان پیام آور مرگ شناخته میشود. در فرهنگ برخی از قبایل بومی آمریکا این پرنده پناهگاهی است در مقابل شیاطین. آنچه مهم است این است که نماد سازی از جغد به دلیل زیبایی بسیار زیادش و خصوصیات بسیار جالبش بوده و هست.

۶. عمر جغد چقدر است؟

عمر جغد های کوچک جثه کم و معمولا بین ۷ الی ۱۵ سال است. اما جغد های بزرگ تر گاهی در شرایط مناسب تا ۸۰ سال نیز عمر میکنند.

۷. میتوان جغد را در خانه نگه داشت و آن را تربیت کرد؟

این کار غیر اخلاقی، غیر قانونی و حتی غیر شرعی است. از نظر اخلاقی، حذف یک گونه از طبیعت و اسیر کردن آن قطعا اشتباه است. جغد ها در طبیعت در مساحت هایی بسیار وسیع زندگی میکنند و گاهی چندین هزار کیلومتر را آزادانه مهاجرت میکنند و بنابر این اسارت آن ها حتی اگر در محیط خانه آزاد بوده و در قفس نباشند، اسارتی ظالمانه و نابخشودنی است.

از نظر قانونی نگهداری از جغد ها خلاف قانون بوده و جریمه ای از ۶ تا ۸۰ میلیون تومان را در پی خواهد داشت و در صورت تکرار، احکام جرایم کیفری از جمله زندان را به دنبال دارد. جغد ها را نمیتوان و نباید تربیت کرد چرا که آن ها اسباب بازی دست ما نبوده و پرندگانی آزاد و در طبیعت قدرتمند هستند. خرید و فروش جغد، گذاشتن آگهی فروش جغد در اینترنت و قیمت گذاری بر روی جغد نیز مجازات قانونی را در پی دارد.

۸. تفاوت و فرق جغد و خفاش چیست؟

خفاش ها پستاندار هستند نه پرنده! خفاش ها پستاندارانی هستند که در طول تکامل قادر به پرواز شده اند اما بدن آن ها بر خلاف پرندگان مثل جغد از پر پوشیده نشده است و اغلب بر خلاف جغد ها که مثل بقیه ی پرندگان تخم گذار هستند، خفاش ها زنده زا هستند.
به طور کلی جغد و خفاش بسیار متفاوت است. با دیدن تصاویر آن ها بیشتر متوجه خواهید شد.

۹. بزرگترین جغد دنیا چه جغدی است؟

جغد خاکستری بزرگ (Great Grey Owl) بزرگترین جغد دنیا است که در جنگل های شمال کره ی زمین زندگی میکند. بزرگترین جغد ایران نیز شاهبوف است که تقریبا در طبیعت تمام کشور قابل مشاهده است. بزرگترین جغد ایران، دومین جغد بزرگ دنیا نیز هست.

۱۰. عمو جغد شاخدار چه جغدی است؟

عمو جغد شاخدار یک جغد شاخدار یا گوش دراز است که نام انگلیسی این گونه Long-eared Owl است. جغد شاخدار در ایران نیز زندگی میکند. این جغد محیط های پردرخت را برای زندگی انتخاب میکند و اغلب از جوندگان تغذیه میکند. جغد شاخدار از معدود جغد هایی است که در گروه نیز دیده میشود.

۱۱. چگونه میتوان جغد را در طبیعت پیدا و مشاهده کرد؟

برای اینکار باید به پرنده نگری بروید! با خصوصیات پرندگان‌ آشنا شوید و ببینید که چگونه میتوان یک پرنده را یافت. شناسایی پرندگان را بیاموزید، با مهاجرت پرندگان آشنا شوید، یک دوربین دو چشمی به دست بگیرید و تبدیل به یک پرنده نگر شوید! میتوانید اصول یافتن پرندگان را شب را بیاموزید و از این طریق بهتر جغد ها را در شب پیدا کنید.
پرنده نگری را یاد بگیرید. در مورد آن بخوانید و با دنیای زیبای پرنده ها آشنا شوید.

بخشی از این مطلب با هدف آموزش در مورد جغد ها به کودکان و نوجوانان نگاشته شده است و به زبان کودکانه است و میتوان از آن به عنوان منبع معتبر برای تحقیق در مورد جغد در دوره ی دبستان و دبیرستان نیز استفاده نمود.